Rozmowa z Piotrem Medyńskim na temat definiowania i wdrażania wartości w firmie.
Trudno jest uzasadnić potencjalnym klientom i pracownikom, że Twoje usługi i miejsce pracy jakie tworzysz są lepsze od innych na rynku. W kontekście pozyskiwania klientów można konkurować ceną, ale istnieje ryzyko, że jakość na tym straci, a to nie jest najbardziej korzystny scenariusz. W kontekście potencjalnych pracowników możesz zaoferować im dostęp do najbardziej wymyślnych benefitów, choć nie jest to już niczym wyjątkowym, poza tym może znacznie nadszarpnąć budżet Twojej firmy bez większych efektów na koniec dnia. Ponadto, w obu tych przypadkach na efekt możesz liczyć wyłącznie dopóki podejmujesz działania, a bez poświęcenia ciągłej uwagi efekty znikną.
Istnieje jednak obszar, w który inwestując swój czas, uwagę i nieco uważności możesz osiągnąć wieloletnie zyski – wzrost renomy Twojej firmy, obniżenie rotacji pracowniczej oraz zwiększenie zaangażowania i efektywności pracowników.
Wartości w sensie socjologicznym to zasady i przekonania będące podstawą przyjętych w danej społeczności norm etycznych, określają wszystko co jest pożądane, godne i cenne dla jednostki; to co stanowi cel jej dążeń. Można zatem wnioskować, że jakieś wartości posiada każdy człowiek i decydują one o jego zachowaniu, postawach, potrzebach i celu działań.
Wartość to również cecha przedmiotu, osoby czy instytucji, która stanowi o poziomie jej przydatności i zgodności z normami społecznie pożądanymi. Oznacza to, zatem, że nie istnieje nic, co nie posiada wartości, bo nawet jeśli nie posiada wartości materialnej, może mieć wartość sentymentalną czy być istotnym elementem określonego ekosystemu w naturze. Rozważaniom mogłoby nie być końca – zabrakłoby nam czasu i sił, by spisać wszystkie scenariusze, definicje i możliwości. Jednak wniosek nasuwa się jeden – „jakieś” wartości wyznajemy i posiadamy wszyscy, więc zdecydowanie warto wykorzystać je również w środowisku służbowym.
Piotr Medyński współtworzył spółkę Agile Toolbox (aplikacja Teamtoolbox), firmę Wizards oraz jest organizatorem Meetup’u Management 3.0.; jest również współzałożycielem firmy Isolution – warszawskiego Software House’u zatrudniającego 100 osób, działającego od ponad 20 lat.
Po pierwsze istotny jest kontekst – kiedy zdecydowaliśmy się na wdrożenie wartości w Isolution, wyszliśmy z założenia, że nie możemy niczego narzucać naszym pracownikom, dlatego też skorzystaliśmy z usług coacha, który przeprowadził dla nas warsztaty. W dużym uproszczeniu warsztat polegał na wysłuchaniu historii naszych pracowników, związanych z pracą w naszej firmie, które miały dla nich duże znaczenie. Wyłapaliśmy słowa kluczowe i zapisywaliśmy je, aby na ich podstawie wyznaczyć Nasze Wartości.
W ten sposób wyłoniły się:
Co istotne, określiliśmy również zachowania, które są wpisane w powyższe wartości. Zabieg ten miał na celu to, aby to pracownicy zdefiniowali ich znaczenie, a jednocześnie aby nie pozostawiać zbyt wiele przestrzeni do interpretacji naszym przyszłym pracownikom, którzy nie mieli bezpośredniego wpływu na proces kształtowania wartości.
Choć początkowo byliśmy świadomi intencji, jakie przyświecały nam w momencie rozpoczynania warsztatów, nie mieliśmy pojęcia o tym, jak duży wpływ i jak wiele korzyści przyniesie nam tak pozornie nieistotna w kontekście biznesu zmiana.
Po pierwsze, dostrzegliśmy, że dzięki zwerbalizowaniu wartość przyświecających naszym pracownikom, stały się one bardziej przez nich zauważane na co dzień. To trochę tak, kiedy człowiek rozpoczyna pracę nad sobą – uświadamia sobie, co jest dla niego w życiu ważne i stara się żyć według tych zasad oraz podejmować decyzje zgodne z ich założeniami. To samo wydarzyło się u nas, ale na skalę całej firmy. Nasi pracownicy, pomimo tego, że dotychczas ustalone wartości były dla nich ważne, zaczęli zwracać na nie jeszcze większą uwagę, jeszcze bardziej motywować nimi swoje działania i coraz łatwiej dostrzegali, jeśli ktoś z zespołu ich nie respektował.
Drugim z obszarów, na który wpłynęło określenie wartości naszej firmy była współpraca z klientami. Wartości, które w pierwotnym zamyśle miały wspierać tworzenie przyjaznego miejsca pracy, w którym ludzie czują się dobrze, miały tak silny związek z naszymi działaniami, że dostrzegliśmy ich odbicie również w naszych kontaktach z kontrahentami. Dzięki temu jeszcze bardziej czuliśmy potrzebę partnerskiej i opartej o zaufanie współpracy i pracy dla ludzi, którzy powierzają nam swoje pieniądze i odpowiedzialność.
Poza tym dostrzegliśmy z biegiem czasu, że:
Dzięki temu, że nasi pracownicy brali czynny udział w definiowaniu wartości i doskonale rozumieli, co oznaczają one w praktyce, stały się one swoistymi kotwicami, które dyktowały ton komunikacji, sposób współpracy i podział obowiązków. Ludzie stali się bardziej otwarci na siebie nawzajem, a wszelkie niejasności i nieporozumienia rozwiązywano w oparciu o Nasze Wartości.
Być może jest to truizm, ale nie wyobrażamy sobie, aby nie podkreślić tego przy każdej możliwej okazji – jeżeli Twoi pracownicy czują, że ich pracodawca nie tylko mówi, ale rzeczywiście przestrzega wysławianych wartości, będą odczuwali większe przywiązanie do miejsca pracy, wykażą się większą lojalnością w sytuacjach tego wymagających, a przede wszystkim łatwiej będzie im zdecydować się na dłuższą współpracę z Twoją firmą.
Wykorzystujemy Nasze Wartości także w procesach decyzji dotyczących całej firmy. Już wielokrotnie mieliśmy okazję przekonać się, że w sytuacji podbramkowej, w której trudno jest wybrać „najlepsze” rozwiązanie, odwołanie się do Naszych Wartości pozwalało dokonać decyzji wolnej od wątpliwości i zgodnej z filozofią całej firmy, w tym również naszych pracowników.
Sposobów jest właściwie wiele. My, jako firma, wypróbowaliśmy już wiele z nich – niektóre są z nami do dziś, inne, z uwagi na pracę zdalną i rozproszenie zespołu straciły swoje zastosowanie, jednak wszystkie mechanizmy działają w oparciu i tę samą zasadę – stwórz dla pracowników przestrzeń, w której będą mogli nazywać wartości, z jakimi spotykają się w codziennej pracy.
Ta metoda jest z naszej perspektywy najbardziej uniwersalna i posiada największy potencjał, możesz wykorzystać ją zarówno w trybie pracy zdalnej jak i stacjonarnej, on-line i offline, a przede wszystkim nie zmuszając pracowników, a motywując ich poprzez elementy gamifikacji czy współzawodnictwa.
Kartki Kudo – w istocie wiążą się z budowaniem kultury doceniania i kształtowaniem odruchu okazywania podziwu, zadowolenia czy podziękowań. My w Isolution połączyliśmy wartości z kartkami Kudo – skoro ludzie przekazują sobie kudosy w związku z różnymi sytuacjami w przestrzeni służbowej, mogą do kudosów dołączyć również hashtagi z wartościami naszej firmy.
Korzystamy w tym obszarze z aplikacji Teamtoolbox, co znacznie ułatwia sprawę, jednak jeśli nie chcesz używać narzędzi online, równie dobrze możesz pozostawić różne szablony kartek Kudo w najczęściej uczęszczanych przez pracowników miejscach i zachęcić ich do nazywania wartości, jakie ich zdaniem przejawiają się w sytuacji, będącej powodem kudosa. 🙂
Wspaniałym rozwinięciem tej idei jest również ściana kartek Kudo – wystarczy, że raz w tygodniu wywiesicie wszystkie fizyczne kartki Kudo w ogólnodostępnym miejscu w firmie, aby pracownicy przechodząc tamtędy zerkali na wszystkie kartki i wszystkie wartości, jakie pojawiły się w ostatnich dniach.
Podobnie do kartek Kudo funkcjonują u nas również punkty Merit Money – to żetony, które każdy pracownik otrzymuje co tydzień do rozdania innym w ramach podziękowania czy ogólnego okazania docenienia. Zadbaliśmy jednak, aby nasi pracownicy w trakcie przekazywania swoich żetonów innym użytkownikom mogli zostawić wiadomość wraz z użyciem hashtagu wartości.
Dzięki temu, że aplikacja samoczynnie agreguje użycia hashtagów wartości w naszej organizacji, niezależnie od tego, czy jest to kudos czy przekaz punktów, tworzymy nasz swoisty Culture Book, w którym obserwujemy te wszystkie historie naszych pracowników, które wiążą się z Naszymi Wartościami.
Oznacza to, że skoro w Culture Book’u naszej organizacji #współpraca został zanotowany niemal 14 150 razy (!!!) to tyle indywidualnych historii będących przykładem naszej kluczowej wartości wydarzyło się wśród naszych pracowników tylko od czasu, kiedy zaczęliśmy to monitorować.
Żeby było jasne – nie sugerujemy w żaden sposób, że określenie wartości i przestrzeganie ich na co dzień będzie tak wielce rewolucyjne, że zapewni Ci absolutne powodzenie i nie musisz już martwić się niczym innym. Faktem jest jednak, że zdefiniowanie wyznawanych wartości firmy jest jednym z filarów równie ważnych jak strategia czy wizja firmy. Uważamy jednak, że obok strategii czy wizji/misji Twojej firmy, to kultura jest tym elementem, który nadaje jej osobowości, stanowi o wyjątkowości Twojego biznesu jako usługodawcy, producenta czy pracodawcy.
Bez kultury i jej elementów biznes jest po prostu biznesem, mechanizmem, w którym ludzie przychodzą, wykonują swoją pracę i odchodzą, bez refleksji i w ukierunkowaniu na zysk. Na szczęście rynek nabiera coraz więcej świadomości i coraz skuteczniej weryfikuje to, czy gonitwa za zyskiem to jedyny sposób na rozwój.
Jeśli masz ochotę dowiedzieć się więcej na temat naszej kultury i wartości, zobacz fundamenty naszej kultury, jakie wypracowaliśmy na przestrzeni lat
Lub zajrzyj do badań, które pomogły nam w stworzeniu tego artykułu:
Chcesz wiedzieć więcej? Napisz do nas na hello@isolution.pl, a my chętnie podzielimy się naszymi doświadczeniami! 🙂