Dowiedz się czym jest ESG, jak możesz realizować jego założenia i dlaczego raportowanie wyników będzie wkrótce obowiązkowe.
Mówi się o niej głośno właściwie już od XIX w. Koncepcja CSR, czyli społeczna odpowiedzialność biznesu dotyczy przedsiębiorstw sektora prywatnego oraz publicznego, a jej głównym założeniem jest uwzględnienie otoczenia danej firmy w sensie społecznym i przyrodniczym w swoich działaniach strategicznych.
Naczelnym celem koncepcji CSR jest zwiększenie standardu etyki biznesu, nie tylko w formie spełniania norm prawnych, ale przede wszystkim uwzględnienia zanieczyszczania środowiska, wyczerpywania zasobów naturalnych czy nasilanie się pewnych problemów społecznych wskutek ekspansji przedsiębiorstw nastawionych na jak największy zysk.
I w ten sposób na przestrzeni lat i z biegiem ewolucji koncepcji, przedsiębiorcy zaczęli traktować CSR jako nieodłączny element planowania działań biznesu. Tym jakże potencjalnie prostym sposobem w 2020 roku sieć sklepów Żabka zorganizowała akcję z przekazywaniem żappsów na wsparcie Ochrony Zdrowia w dobie pandemii koronawirusa, a od listopada 2021 roku platforma Allegro oferuje kupującym nabycie charytatywnej cegiełki, której wartość wspiera Szlachetną Paczkę.
Oczywiście, poza pozytywnym wpływem takich akcji na środowisko i społeczność, mają one również bezdyskusyjny efekt dodatkowy w postaci poprawy wizerunku marki, angażującej się w akcje CSR. Wspominając jednak początki całej idei, łatwo dostrzec, że mimo szlachetnych intencji, trend CSR nie spełnił swojej roli w pełni założeń.
Wskutek ewolucji świadomości przemysłu narodziła się potrzeba pogłębionej analizy rzeczywistości i otoczenia biznesu. Zauważono tym samym, że akcje CSR, pomimo szlachetnych motywów, odnoszą się często do jednostkowych problemów, co niestety nie pozwala na pełne zaopiekowanie się problemami, które nierzadko związane są z tempem i kierunkiem rozwojem światowej gospodarki.
Odpowiedzią na braki w koncepcji CSR i poszerzeniem jej znaczenia okazało się pojęcie ESG (z ang. environmental, social and corporate governance), będące już nie fragmentaryczną koncepcją uzupełniającą działania strategiczne, ale czynnikiem stanowiącym o ogólnej odpowiedzialności i zaangażowaniu danej jednostki organizacyjnej.
Elementami składowymi pojęcia ESG są zatem trzy parametry:
Co więcej, okazuje się, że już niedługo pomiar tych parametrów, agregowanie danych i ich raportowanie stanie się powszechnym obowiązkiem przedsiębiorców w Europie i w Polsce.
Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że pojęcie ESG służy monitorowaniu przedsiębiorstw w zakresie spraw niezwiązanych bezpośrednio z ich finansami, a pod kątem praworządności czy poziomu świadomości i odpowiedzialności. Cel jednak jest zupełnie inny.
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/95/UE z dn. 6 grudnia 2014 roku w sprawie ujawniania informacji niefinansowych i informacji dotyczących różnorodności przez niektóre duże spółki oraz grupy precyzuje, że nadrzędnym celem konieczności raportowania ESG jest osiągnięcie większej przejrzystości jednostek, a w efekcie poprawa ich funkcjonowania finansowego i pozafinansowego. Fakt, nieco to wszystko niejasne, ale przyjrzyjmy się temu bliżej.
TL;DR: Zakładając, że najwięksi gracze na rynku europejskim ujawnią swoje informacje dotyczące obrotu, przychodów i zarobków, jak również te dotyczące emisji dwutlenku węgla czy standardu dbałości o prawa pracownicze, przewiduje się m.in.:
Tak jak już wspomniano, w świetle wymogów Dyrektywy (i jej implementacji w ustawie o rachunkowości w polskim prawie) tylko wybrane jednostki są obecnie zobowiązane do raportowania danych pozafinansowych. Wybrane jednostki to przedsiębiorstwa zatrudniające ponad 500 pracowników i mające sumę bilansową ponad 85 milionów złotych lub przychody (netto) powyżej 170 milionów złotych. To zmieni się jednak już niebawem.
Od 2023r obowiązek raportowania ESG obejmie firmy zatrudniające ponad 250 pracowników, a od 2026 roku regulacje dotyczyć będą wszystkich spółek notowanych na rynku regulowanym, zatrudniających przynajmniej 10 osób.
Choć konieczność raportowania ESG wydaje się być złożonym i skomplikowanym tematem, rzeczywistość nie jest aż tak straszna. Poza tym, korzyści płynące z wcześniejszego przygotowania się do raportowania i samego procesu badania pewnych wskaźników przewyższą większość problemów i wątpliwości.
Po pierwsze wątek udzielania informacji pozafinansowych wymagać będzie opracowania własnych metod i narzędzi pomiarów. Na szczęście część tych metod narzędzi i metod została już opracowana lub wymaga lekkiej adaptacji metodyk już dostępnych.
Po drugie informacje, których wymaga się od przedsiębiorstw, mają być zbiorem realnych danych, bez potrzeby poszukiwania nowych aspektów czy konceptów, zatem jedyną regułą będzie tu dokładność i zgodność z rzeczywistością.
Ponadto Komisja Europejska zadba również o to, aby raport ESG nie przeistoczył się w autoreklamę w rękach przedsiębiorcy – opracowany zostanie ujednolicony i uproszczony dla mniejszych jednostek standard raportowania, a same raporty będą podlegać audytom niezależnych podmiotów weryfikujących.
My w Isolution, jako firma zatrudniająca około 100 osób, nie musimy się przygotowywać przed 2026 rokiem i perspektywa raportowania ESG mogłaby pozostać u nas jeszcze w sferze rozważań i rozmyślań. Nie byłoby to jednak w naszym stylu, gdybyśmy nie byli gotowi na wszelką ewentualność!
Przede wszystkim, tematy takie jak odpowiedzialność społeczna biznesu, ochrona środowiska czy zachowanie standardu etycznego i prawnego są dla Nas ważne od wielu lat. Dlatego też postulaty pojęcia ESG nie są dla nas przesadnie rewolucyjne czy zaskakujące. Poddaliśmy jednak refleksji to, jak moglibyśmy wykorzystać informacje, które od dawna zbieramy za pomocą różnych form komunikacji i narzędzi wewnętrznych, na użytek raportowania informacji pozafinansowych. Wnioski okazują się nieść dwie informacje:
Dlatego też jako firma usługowa, bez linii produkcyjnej, maszyn i zapotrzebowania towarowego, w ramach poparcia dowodami naszych wniosków – chcemy podzielić się z Tobą naszymi pomysłami na realizację parametrów ESG w Twojej firmie.
W zakresie ochrony środowiska i minimalizacji wpływu naszej firmy na otoczenie (E) podejmujemy następujące działania:
W obszarze realizacji parametru społecznej odpowiedzialności biznesu (S), podejmujemy takie działania jak:
Parametr standardu etyki biznesu i ładu korporacyjnego (G) realizujemy w Isolution poprzez:
Przykładów jest oczywiście więcej, ale nie chcemy teraz przedstawiać Ci naszej kultury i zasad funkcjonowania w jej złożoności. Jeśli chcesz zgłębić ten temat samodzielnie i być może wdrożyć podobne działania w Twojej firmie – kliknij przycisk poniżej – przeniesie Cię on do naszej Księgi Kultury, która wskazuje idee i filozofie, jakie inspirują nas na co dzień oraz szczegółowo opisuje nasze zasady, procedury i normy.
Jeśli chcesz wymienić się doświadczeniami lub podzielić się z nami refleksją – napisz do nas na hello@isolution.pl.